maandag 9 april 2012

Tuk op tricot

Niet lang na mijn vorige blogbericht was er een stoffenverkoop van Fragile, toevallig niet ver vanwaar ik woon en werk. Ik nam een halve dag verlof om niet volledig uit de boot te vallen, want het was tenslotte ook de eerste stoffenverkoop waar ik naartoe ging. Blijkbaar was er na een halve dag al heel wat verdwenen, maar ik kon toch nog 2 x 2 meter stof bemachtigen. Een zwarte met blauwe bolletjes en een zwarte stof met kleurige bloemen.

Met de handleiding die ik hier vond, ging ik meteen aan de slag aan mijn eerste tricotkleedje ooit. Een jaar eerder had ik mij daar al eens aan gewaagd, met een ultradunne tricot en een slechte naaimachine, dus die blunder was ik nog niet zo lang te boven gekomen. Maar ondanks het gebrek aan overlock, dacht ik het erop te wagen met mijn gewone naaimachine! Nu ja, die overlock, die komt er binnenkort wel, want af en toe werd mijn naaimachine (voor het eerst ooit) weerbarstig! De draad dunde uit en knakte steeds bij de stretchsteek en mijn stof werd bij momenten ruw in de machine getrokken, met gaatjes in mijn tricot tot gevolg. Ik kan u vertellen dat er nogal wat werd afgevloekt! Maar uiteindelijk bleek die tricot niet de horror te zijn waarvan ik angstig hoorde fluisteren sinds ik anderhalf jaar geleden ben beginnen naaien. Een beetje zelfvertrouwen, meer heb je eigenlijk niet nodig (wat ook helpt is de tricot-handleiding van Mamasha).



Ik vind die stof eigenlijk niet zo heel mooi, maar begon hiermee als een soort testkleedje, voor moest dat trictotexperiment compleet mislukken. Maar nu komt dat tweede kleedje er natuurlijk niet meer van...

Helemaal gebeten door de tricotmicrobe ontleedde ik daarna een oud T-shirtje dat als gegoten zat, maar waarvan de oksels na menig zwetende zomerdag niet meer proper te krijgen waren. Maar dat is voor de volgende keer, want ik heb daar nog veel meer over te vertellen en ik heb nog geen foto's en één van de twee T-shirts die ik maakte heeft zelfs nog geen mouwen. Ik loop een beetje vooruit op de feiten.

Ondertussen droom ik wel al wat van die overlock...

2 opmerkingen:

  1. Waaw! Hey dat is goed gelukt he! Mooi kleedje! Welk patroon gebruikte je?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is de burda nr.7828, te koop via de site of via de Veritas. Normaal is dat bovenstukje met een lintje, maar ik heb twee keer hetzelfde bovenstukje gebruikt, zoals bij Polkadotjes. Helemaal geen moeilijk patroon en zit snel in elkaar... :-)

    BeantwoordenVerwijderen